Het verhaal

"Profiteren van het talent dat binnen je bedrijf aanwezig is"

Martin Sterrenburg, Directeur-eigenaar van ABW

“Als fervent zeiler weet ik hoe belangrijk een gedegen voorbereiding is. Je bent van zoveel factoren afhankelijk en daarom weeg ik alle risico’s van tevoren goed tegen elkaar af. Ook een bedrijf moet weten of het nog op koers ligt. Risicomanagement is een goede manier om de continuïteit van je bedrijf te bewaken. Als Ruimtemaker help ik bedrijven risico’s in kaart te brengen door medewerkers uit alle geledingen met elkaar in gesprek te laten gaan. Het is een zorgvuldig proces waarbij medewerkers worden gevraagd om vanuit hun eigen expertise te reflecteren op mogelijke kansen en bedreigingen. Dat klinkt ingewikkeld, maar dat is het niet.

Als Ruimtemaker breng ik medewerkers bij elkaar. Vervolgens is het mijn taak om medewerkers te stimuleren en te prikkelen om de dialoog met elkaar aan te gaan. Dat doe ik met behulp van de dialoogkaart. Ik heb dus slechts een coachende en sturende rol. Nadat de belangrijkste risico’s benoemd zijn, kunnen andere medewerkers via een online dialoogtool hun ideeën en oplossingen aandragen. Op die manier komen mogelijke risico’s snel aan het licht, zodat een bedrijf daar op kan acteren. Het mooie van deze vorm van risicomanagement is dat je optimaal profiteert van het talent en de expertise die binnen je eigen bedrijf aanwezig zijn.”

Ruimtemaker

Martin Sterrenburg

Opdracht:

Mijn passie is om uw onderneming verder te brengen door gebruik te maken van risicomanagement.

“Als Ruimtemaker help ik bedrijven om tijdig de bakens te verzetten”

“Als Ruimtemaker breng ik medewerkers bij elkaar en breng ik ze met elkaar in gesprek”

“Als fervent zeiler weet ik hoe belangrijk een gedegen voorbereiding is. Dat geldt ook voor risicomanagement.”

Werken met de dialoogkaart

De Ruimtemaker maakt gebruik van de dialoogkaart. Met deze tool is het mogelijk om met selecte groep medewerkers binnen twee uur een aantal relevante risico’s boven tafel te krijgen. De Ruimtemaker behoudt het overzicht en begeleidt het proces. De dialoog staat centraal en de dialoogkaart faciliteert het gesprek.

Na een korte introductie en uitleg over de dialoogkaart [start] stellen de medewerkers zich aan elkaar voor [stap 1 - kennismaken] door middel van een kort en persoonlijk profiel. Op deze manier komen collega’s meer te weten over elkaars persoonlijke ambities en drijfveren. Daarna krijgen de medewerkers [stap 2 - over het hoofd] een aantal plaatjes en filmpjes te zien, waarbij snel duidelijk wordt dat mensen snel iets over het hoofd zien als de focus ontbreekt. Vervolgens [stap 3 - ambitie] schrijft elke medewerker op wat volgens hem of haar de belangrijkste ambitie van het bedrijf is. Als blijkt dat het bedrijf volgens de medewerkers ambities heeft die van elkaar verschillen, is dit uiteraard voer voor discussie. Dan volgt de continuïteitsquiz [stap 4 - continuïteitsquiz] waar medewerkers worden geconfronteerd met de manier waarop bedrijven omgaan met risico’s. Tijdens het ‘ruimtemaken’ [stap 5 - ruimtemaken] kiezen de medewerkers de drie risicogebieden die de grootste bedreiging vormen voor de continuïteit van het bedrijf. Ook de oorzaken en gevolgen van deze risico’s worden benoemd. Bij ‘ruimtezien’ [stap 6 - ruimtezien] wordt de medewerkers gevraagd tot welke inzichten zij zijn gekomen. Nadat deze inzichten onderling gedeeld zijn, is het tijd om af te sluiten en te evalueren [stap 7 - afsluiten en evalueren].

Martin Sterrenburg is een van de twee directeuren van ABW uit Dordrecht. ABW is gespecialiseerd in bedrijfsverzekeringen voor transporteurs en andere logistieke dienstverleners. Al bijna dertig jaar bemiddelt ABW in alle noodzakelijke verzekeringen voor bedrijven en hun medewerkers. ABW werkt snel en efficiënt omdat ze beschikken over volmachten van verschillende grote verzekeringsmaatschappijen. Vertrouwen, marktkennis, transparantie en persoonlijke klantgerichtheid zijn de belangrijkste pijlers van het Dordtse bedrijf. Naast verzekeringen biedt ABW ook schadepreventietrainingen.
Over ABW
De ruimtemakers

Kies een Ruimtemaker voor uw onderneming

Ruimtemakers zijn een streng geselecteerde en speciaal opgeleide groep onafhankelijke risicoadviseurs. Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen? Kies de Ruimtemaker die het best bij u past, vul uw gegevens in en dan neemt hij of zij snel contact met u op.

Contact met een Ruimtemaker 

Of vind er een bij u in de buurt

Vul uw postcode in

Volg de Ruimtemakers